söndag 8 december 2013

En krona till prinsessan (och prinsen)


Den här saken har legat klar i veckor och bara väntat på att få bli stärkt. Häromdagen fick jag för mig att jag och barnen skulle måla sockermålningar. Jag kokade upp en sockerlag (1 dl vatten, 2 dl socker) och lät den svalna något innan jag strök ut lagen på lite bastantare papper. Sen lät jag barnen måla med vattenfärg på pappret. Resultatet ser ni längst ned i inlägget.

När jag ändå hade en sockerlag slängde jag i kronan och trädde sedan den över ett platsglas (ni vet, de där från IKEA i olika färger, alla barnfamiljer har säkert åtminstone en uppsättning). Där lät jag kronan vila i någon dag och kunde sedan plocka bort den. Det var lättare än jag hade trott.


Kronan är gjord efter Pastills mönster, men jag är osäker på hur slaviskt jag följde mönstret. Det är i alla fall väldigt kul att göra små kronor. Jag hade ett tag en idé om att jag skulle virka min egen brudkrona, men gav upp den idén då jag inte hade tid och inte hittade det perfekta mönstret.


Kronan är virkad med ett garn som är ganska styvt (jag vet tyvärr inte vilket) och det har även lite glans i sig. Jag har sedan använt resårtråd i guld för att den ska sitta fast runt huvudet.

Och här är sockermålningarna: (de två översta är dotterns, och den längst ned är min egen)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar