onsdag 11 december 2013

Konsten att slakta en bok, del 2

pysseldagen (som blev kväll) pysslade en av tjejerna med att göra änglar av boksidor. Jag var så klart tvungen att testa jag också. Det är mycket enkelt och mycket roligt.


Börja med att slakta en bok.
Välj ut en mall, t ex ett kakmått.


Rita av mallen. Lägg några blad under första bladet.


Klipp ut mallen i några papper samtidigt. Det kan vara lite svårt att hålla still alla papper, men då kan man använda en klädnypa eller liknande för att de ska ligga still.


Sen syr man en söm i mitten av urklippet/mallen med symaskin. Jag hade kanske 8-10 blad och det kan vara max för vad en vanlig symaskinsnål klarar av. Det är bra om man i början lämnar en ganska bra bit med tråd (både undertråd och övertråd) som man sedan kan använda som upphängningssnöre.


Klart!


Jag lyckades ju så klart välja en bok med bilder i och på en ängel hängde en bildsida med...


Jag gjorde även hjärtan. Nu hänger alla änglar och hjärtan i längst ned på gardinen i barnens rum (de är ju mina änglar och hjärtan...). De är så fina och har faktiskt fått vara i fred från klåfingriga ungar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar