måndag 24 juni 2013

Korkat?

Jag är en urtidsmänniska. Jag är en samlare. Hoarder skulle kanske vissa säga, men jag föredrar nog samlare för jag har faktiskt förmågan att slänga.


Mitt korksamlande går tillbaka kanske 10 år och det har, kan man säga, accelererat kraftigt senaste året. Det är då framför allt samlandet av korkar av champagnetyp. Vänner har involverats. När vi träffas kan jag få en liten påse med korkar. Tur jag har vänner som gillar bubbel. Vid nyår går jag ut och kollar om jag inte kan hitta några i snön... Nu har dessutom grannarna börjat skjuta sina bubblekorkar medvetet mot vår tomt så att jag bara kan gå ut i trädgården och plocka dem.

Det är nämligen nu de ska användas som hållare till placeringskorten på bröllopet.

Den ursprungliga idéen var att sätta en nål i dem och sedan sätta kortet i nålen. Nålarna köpte jag för en massa år sedan på Granit och är bra om man har en anslagstavla. Det har inte jag (men kan kanske fixa med resterande korkar). Men så kände jag att det lätt blir lite vingligt och att de kanske ramlar omkull för lätt.


Så det fick bli att skära ett snitt med en hederlig morakniv.


Jag fick några bröllopstidningar av en vän och i en av dem fanns just den här idéen. Men jag har inte tagit den därifrån utan kom på den helt på egen hand. Det är lite roligt det där, att man kommer på en idé som någon annan redan kommit på utan att man visste om det. Det blir ju svårt att hävda att jag var först med idén. Och det är inte heller särskilt viktigt.


Den här korken skar det lite i hjärtat att skära i. Den satt i en flaska av "märket" Claudius Caesar som min syster gav till mig efter en resa till Bulgarien eller nåt liknande. Jag får helt enkelt se till att den hamnar på min plats.


För att trycka namnen har jag använd mig av en uppsättning stämplar med bokstäver från Panduro.


Men jag är kanske inte helt övertygad om att det blir stämplade kort då det inte gick att stämpla utan att få "hörn" på bokstäverna. Samtidigt är det kanske lite charmigt och ger en viss känsla. Vad tycker ni?



Karin och Elin på Stickpodden pratade i förrförra avsnittet om stickade, virkade och andra ihoppysslade accessoarer och skickade mig till den här bloggen som samlat 25 saker man kan göra med korkar. Otroligt inspirerande!

Men även svenska Pysselbolaget har pysslat med korkar. Här finns ett skönt inlägg om nyckelringar. Det kan definitivt bli något jag gör när andan faller på. Så enkelt, men ändå genialiskt.


71 stycken blev det till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar