torsdag 17 december 2020

Sörens mössa från SVT:s julkalender "Mirakel"

Årets TV-julkalender heter "Mirakel" och den innehåller många komponenter som jag gillar. Först och främst namnet. Teleskopsord (eller portmanteau) är något jag tycker mycket om. I det här fallet är det två flickors namn som bildar titeln - Mira och Rakel. Sen innehåller den ju så fina stickade plagg och framförallt mössor. 

 Foto: Jarowski / SVT

Sören blev snabbt en favoritkaraktär här hemma. Så jag gav mig på att sticka Sörens mössa och skriva ned hur jag gjorde. Jag har stickat den i 3 storlekar. En liten, men inte superliten, en mellanstor och en stor. Först var jag helt övertygad om att mönstret var två x två maskor av varje färg, men sen blev jag tveksam och ändrade till två x en av varje färg. Sen blev jag osäker igen och var tvungen att närstudera Sören. Jag har dock inte kommit fram till en säker slutsats. Mönstret utgår i alla fall från att det är 2 x 1. 


I mönstret skrev jag att man ska sticka 10 varv rätstickning, men på bilderna är det bara 8 varv. Jag har inte heller satt på flätan och tofsen på mössorna. 

Mönstret är publicerat på Ravelry och kan laddas ned gratis. Klicka på download now


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar