tisdag 15 oktober 2013

Hopphage för hästar eller hage till bondgårdsdjuren - Pysselstafett 8

Då var det min och Pysselmanis tur att ta över stafettpinnen i den 8:e Pysselstafetten. Jag har bara varit med en gång tidigare då jag visade hur man stickade fodral till barnmatsburkar så att det blev mysiga lyktor. Det inlägget hittar du här.

Den här gången är ju temat som bekant pyssel med och till barn och bebis. Mitt pyssel kan säkert ett barn vara med och göra om det är lite äldre än 5 år eftersom det innehåller en hel del arbete med limpistol.


Du behöver:
en kartong av större mått
(jag har använt ett lock till kopieringspapper i storlek A3, men en ölplatta funkar säkert lika bra)
akrylfärg (grön, vit och blå)
lim
penslar
glasspinnar (eller omrörare, finns ofta på arbetsplatser för att man ska kunna röra om i kaffet)
avbitartång
limpistol
grön filt
sugrör i papper
sax

1. Börja med att måla kanterna på kartongen blåa. Jag har använt mig av Panduro Acrylic. Om man vill kan man även måla moln och blommor. Låt torka.


2. Måla grönt längst ned så att det ser ut som gräs. Låt torka.



3. Nu är det dags att bygga staket. Här finns så klart stora möjligheter till individuella lösningar. Till staketet har jag använt omrörare. För att kapa "stolparna" använde jag en avbitartång. Jag fäste pinnarna med hjälp av limpistol.


4. Man kan så klart måla hela "gräset", men för att få en mer gräslik känsla har jag använt grön filt. Klipp ut en lagom stor bit. Jag lade kartongen på filten och klippte ut med ungefär 1 cm marginal.  



5. Pensla ut lim (jag använde Kids Glue, men vanligt skollim funkar) på botten av kartongen.


6. Lägg ut filten. Utgå från mitten när du slätar ut så slipper du luftbubblor.


7. Till hindren har jag använt glasspinnar, limpistol och sugrör i papp. Återigen kom avbitartången till användning.


8. Dela en glasspinne på mitten för att få korset nedtill. Den långa pinnen måste kapas nedtill för att få en rak kant som kan limmas fast vid korset. De små pinnarna kapar man efter tycke och smak. Sugrören har jag också kapat lite då jag tyckte hindren blev för stora.


9. Klart! Nu är det bara att börja leka...


Hela idén till den här hopphagen kom när min dotter fick ett stall från Playmobil med tillhörande häst och hästskötare. Det finns flera olika hästar och stall som man kan koppla ihop.


Och med det tackar jag för mig för den här gången. I morgon är det Pleu och Lopplisa som tar över pinnen. Det ska bli spännande att se vad de hittar på!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar