söndag 19 april 2015

Ballongbil, rond två.

Det är söndag igen och dags för ballongbilsbygge. Den här gången utan barn och utan att vara bakis.
Och vips så gick det mycket bättre. Det kan också ha berott på att jag kollade lite på YouTube och blev inspirerad och medveten om förra bilens brister.

Så här gjorde jag:

Först plockade jag fram det jag hade tänkt använda.

en bit kartong
en ballong
två smala sugrör
ett tjockt sugrör
tejp
platskorkar
två grillspett
en skruv att göra hål i korkarna med


Sen klippte jag ut en form i kartongen, som jag senare fick modifiera lite.


Därefter klippta jag av sugrören och tejpade fast dem på undersidan.


Jag gjorde hål i platskorkarna med en skruv (eftersom jag inte orkade ta fram hammare och spik) och trädde på korkarna på grillspetten. Observera att man har den platta sidan mot bilen så att de inte fastnar i kartongen.


Därefter var det dags att fixa själva motorn. Jag tejpade fast ballongen med eltejp, men det går säkert även att sätta fast med en gummisnodd. Sedan tejpade jag fast konstruktionen på bilen.



Klart!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar