lördag 17 mars 2012

Lite hederligt barnpyssel

med play-doh-deg från igår då vi var på play-date hos en god vän. Hon gjorde degen själv och färgade sedan med karamellfärg. Hon använde inte alun som det står i det recept jag har hemma, men däremot citronsyra. Annars är det ju samma princip som med trolldeg.

Mitt recept på trolldeg hittade jag i boken Nya Småbarnshandboken 1-6 åt: 423 bästa tipsen i vardagen. Recept på både trolldeg och play-doh hittar du bl a här.


 En vitlökspress fick tjänstgöra som maskmakare.


Degen var till en början uppdelad i färgerna, vitt, grönt och rosa, men de blev ganska snabbt ihopblandade.


Jag använde mig av en lite äldre vitlökspress som har en slät pressyta. Jag tror det är att föredra om man inte vill stå och plocka bort intorkad deg i en evighet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar