söndag 11 oktober 2020

Nyponpuré blir till nyponsoppa och nyponmarmelad


Det är tredje året i rad som jag plockar nypon och kokar nyponsoppa. I år har jag även gett mig på att koka nyponmarmelad. Jag tänkte berätta hur jag gjort. Mest för att själv komma ihåg, men det kanske även kan intressera andra. Det finns mycket nypon så här års och det verkar inte vara så många som plockar. 


Steg 1: Plocka nyponen. Jag använder ett par trädgårdshandskar som har en gummerad yta. Ibland fastnar man i taggarna med kläderna så använda oömma kläder. Ett tips är att använda en hink som man knyter fast runt magen. 


Steg 2: Skär av blomfäste och skaft. Skölj nyponen ordentligt i ett durkslag. 


Steg 3: Lägg nyponen i en stor kastrull och täck med vatten. Låt koka i ca 20 minuter så att nyponen är mjuka. Man kan behöva fylla på med lite vatten så att det blir lättare att mixa nyponen.

Steg 4: Mixa nyponen med en stavmixer. Fyll eventuellt på med mer vatten om det känns tungt. 


Steg 5: Passera nyponen med hjälp av en grovmaskig sil. Här krävs det lite handarbete för att få ut så mycket kött som möjligt. Jag använder en tjock slickepott.  Om man är riktigt duktig finns bara kärnorna kvar. Man kan göra ett andra uppkok om man vill, men då ska man se upp så att det inte bränner vid. Marmeladen är gjord på ett sådant andra uppkok. 




Steg 6: Nu har du en puré som du kan frysa in om du inte vill koka nyponsoppan eller marmeladen direkt. Jag häller upp 4 dl i matlådor. 

Nyponsoppa: 
4 dl nyponpuré
12 dl vatten
2,5 dl socker
3 msk potatismjöl + 1 dl vatten
ev. 1 msk riven färsk ingefära. 

Gör så här: 
Koka upp puré, vatten och socker. 
Låt det koka ordentligt. Skumma av. 
(Lägg i ingefäran). 
Rör ut potatismjölet i vattnet och red av. Ställ bort kastrullen från plattan när första bubblan syns. Låt svalna innan du serverar eller häller upp på flaskor. 


Nyponmarmelad: 
4 dl nyponpuré
2,25 dl syltsocker
1/2 citron (saften av)
1 msk vanillinsocker

Gör så här: 
Koka upp puré, socker och citronsaft. Låt koka kraftigt i ca 5 minuter. 

Gör ett pektinprov = ta upp en matsked av marmeladen och lägg i kylen tills den svalnat för att kontrollera konsistensen. Om marmeladen känns för lös bör du koka lite längre. Om den känns för fast kokar du upp med lite vatten. 

Häll upp på varma, väl rengjorda burkar (jag sköljer med atamon), sätt på lock och vänd upp och ned. Förvara mörkt och svalt. Jag fyllde 3 mindre burkar med den här satsen. 



Lycka till!

P.S. 
Det kan finnas 1 7002 000 milligram C-vitamin per 100 gram (~2 %) torkade nypon. Som jämförelse kan sägas att en kopp nypon innehåller lika mycket C-vitamin som 35-40 apelsiner.[2] Nypon innehåller karotenoider som karotenlutein och lykopen och är även en källa till A-vitamin. (Wikipedia Nypon, hämtad 2020-10-11)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar