lördag 23 januari 2021

Vertices unite

Stephen West är en beundransvärd person och jag har länge velat sticka något från hans kollektioner. Den här sjalen har jag sett på mångas instagram och jag tycker att den är så snygg. Att den var rolig att sticka är bara en bonus. Här hittar du mönstret på Ravelry. 


Mönstret finns inte på svenska. Jag är så glad att jag har vågat börja sticka efter engelska mönster för man få så mycket fler möjligheter.


Garnet jag har använt är det jag fick av mina elever i somras. Jag fick i och för sig bara två nystan så jag fick ju komplettera en del. Färgerna jag fick av mina elever var rosa och grön. Om jag hade varit smart hade jag så klart köpt ett nystan som liknade det blå lite mer i nyans. Originalet är inte så randigt. 


Garnet heter Katia Concept Cotton Merino och kostar 65 kr nystanet. Det är luftspunnet och otroligt mjukt och skönt. Det gick snabbt att sticka med. 


Sjalen kommer i två storlekar och ska egentligen stickas på stickor 3,5. Jag stickade den lilla sjalen, men på stickor 4,5. Den blev stor...

En sak jag gillar med sjalen är att den är så snygg på avigsidan. Man stickar ju ett parti i taget och sammanfogar de olika delarna direkt. Hemligheten är att man lyfter sista maskan som som om det skulle stickas avig med garnet framför och sedan stickar första maskan rät. 

En annan sak jag gillar är i-cord-kanten. Det tog sin lilla stund att plocka upp alla maskor runt om och sedan sticka i-cord. 

Jag vill sticka fler!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar