fredag 19 oktober 2012

Ännu en restgarnsmössa


Mössan är stickad efter ett grundmönster och kanten nedtill är rätstickning, därefter 8 varv slätstickning, 4 varv med aviga maskor och sedan 8 varv slätstickning (dvs endast räta maskor då man stickar på rundsticka). Den blev kanske lite kort och då förlängde jag den ändå. Det var lite svårt att beräkna hur mycket den skulle dra ihop sig.


Jag gillar det här mönstret så jag kanske stickar upp en till och gör vissa ändringar. Men blir det mitt eget mönster då? Det här med copyright är krångliga grejer och jag kan tänka mig att det är likadant med recept. Här och här kan man läsa mer om problematiken.

Just nu sitter ett par matchande vantar på stickorna. 

2 kommentarer:

  1. Vilken fin! Att det blir så där läckert med mössor i den där "korv" tekniken hade jag glömt bort. Har bara stickat muddar på det sättet. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  2. Fin mössa på den lille

    SvaraRadera