söndag 10 november 2013

Söndagspyssel

Idag fick jag för mig att göra trolldeg med barnen. Jag gjorde halv sats då saltet var upphällningen (fick ta lyxigt havssalt till middagspotatisen).


Dagens recept är från Småbarnshandboken, 1-6 år av Joachim och Lotta Stokstad.

Hel sats:
5 dl vetemjöl
2 dl salt
3 dl vatten
lite matolja

Den blev kanske lite kladdig så jag använde kanske lite mer mjöl. Den ena halvan färgade jag mer röd hushållsfärg och fick en härligt mjukt rosa färg.


Jag och dottern gjorde pärlor. Hon gjorde de små och jag de stora...


Jag kunde så klart inte hålla mig från att göra rosor. Men det blev även två små igelkottar.


Sonen satt länge och grejade med degen och la då och då dit sina alster på plåten. "Vasego, mamma!" Jag torkade allt på en bakplåt i ugnen 100 grader.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar