måndag 30 januari 2012

Barnvänliga blomkrukor

Vågar man ha blomkrukor i porslin i ett barnrum?
Svaret är nej.
Plastblommor känns också som ett måste.
Plastkrukor är fula.
Slutsats: Sy blomkrukor i fint tyg.



Så här gör man:
Mät krukans omkrets och höjd + hälften in på botten. Klipp till två bitar tyg så att det räcker runt om och upp och ned (tänk på sömsmån). Mina två bitar blev 20x18. Sy därefter ihop tre av sidorna med rätan mot varandra. Sen viker man så att sömmen i sidan och i botten ligger mot varandra och syr därefter på andra hållet. (Gud vad svårt det här var att förklara när man är så trött som jag är just nu). Jag hoppas att den här bilden kanske kan bringa lite klarhet i mitt svammel.


Jag har också förstärkt tygen med vliseline. Det finns säkert något sätt för att få bottnarna att bli kvadratiska, men jag har bara sytt lite på måfå.

Sen vänder man i alla fall ut och in på krukan så att rätsidan är utåt. Mitt foder sträcker sig inte mer än 4 cm ner (hade inte mer tyg). De remsorna sydde jag först ihop och sedan lade jag sömmarna mot sömmarna och satte kantband runt och sydde på så sätt fast remsorna/fodret.

Det här var ett av de projekt jag äntligen kunde ta tag i på vårt LAN-pyssel.

2 kommentarer:

  1. Jag är ungefär lika förvånad, imponerad som du är över papperspysslet! Kan man sy ALLT? Ja, du har verkligen bevisat det! =)

    SvaraRadera
  2. Jag önskar mig likadana krukor till oss - fast de ska vara pryl Orvar, alltså gärna lite större.

    SvaraRadera