tisdag 11 december 2012

Lucka 11 - ostband


"Vad är det där?", sa dottern när jag satte på det här ostbandet på osten en morgon. "Ta bort det!"
"Men, ska inte osten också få vara lite fin så här till jul?", sa jag.


Inspirationen till det här bandet kommer från min mamma. På hennes julost finns nämligen alltid ett ostband. Här är mitt mönster och jag har använt Marks & Kattens Flox:


Mät hur långt bandet behöver vara för att nästan nå runt. Lägg upp lm så det räcker (lm-kedja). Gör 1 st i 6: e lm från nålen, *2 lm, hoppa över två lm i lm-kedjan, 1 st i nästa lm*, upprepa kedjan ut.

Vänd och virka 1 lm, 2 fm runt de två 2 lm från föregående varv, 2 lm runt de två nästa o s v.
I änden virkar man 6 fm runt de 6 lm och virkar fm på samma sätt i lm-bågarna.
Avsluta med 4 fm i slutet och en sm. Nu virkas det picot-kant hela bandet genom att virka 3 lm och sedan 1 fm i tredje lm från nålen, hoppa över en fm och virka en sm i nästa, 3 lm och 1 fm i tredje lm, hoppa över 1 fm och sedan 1 sm, upprepa.

Träd ett band mellan stolparna.


En annan variant på ostband finns hos DROPS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar