onsdag 30 oktober 2013

Bröllopet - festen.

Det var min systers idé att ha bröllopsfesten i magasinet på våra föräldrars gård. Magasinet hade varit festlokal förut, men då endast på nedervåningen. Det fanns minst sagt saker att uträtta för att detta uthus skulle bli en fungerande festlokal.

Först skulle de röjas ur, byggas lite golv och nya trappräcken. Brädfordringen skulle bytas ut på en vägg och nya fönster monteras. Sen skulle de så klart målas och städas. Vi använde kompressor, högtryckstvätt och skrapor för att få fort smutsen. Och ändå fick vi dammsuga varje dag sista veckan för skiten verkade krypa ut ur stockarna.


Elektriker var på plats och lämnade efter sig läcker belysning, men också en fet faktura. Snickare (och tillika bartender) fixade till en liten scen och sittbänkar.


Vi hittade en hel del roligt på magasinet. De här träskorna var inkörda bakom rensen (den där stora gula grejen ovan). Drickabacken var full med urdrucka gamla flaskor med äppelöl. Och ett musbo.


Kronan i taket har alltid stått inne på magasinet så länge jag kan minnas. Koskyltarna har hängt i ladugården som numera är borta (och uppeldad av min numera äkta hälft). Idén till att ha bilder på brudpar från tidigare generationer fick jag från min mans kusin bröllop som var förra året. Man kan verkligen se olika moden.


Dukningen gjorde vi kvällen innan och ni känner igen korkarna... Det är min mamma som skrivit namnen. Och skurit pappret, för inte köper man väl placeringskort för dyra pengar när man kan köpa ett helt ark för 16 kronor?


Programmen är också egenhändigt ihopsnickrade. Eller ja, de är faktiskt ihopsydda med förstärkt söm. Tack mamma! Fast det var ju min idé.


Självklart fick lite lavendel vara med även på programmet. Och utanför magasinet hade min mamma gjort så fint så fint!





1 kommentar: