söndag 13 oktober 2013

Kalasdags!

Helgen har dominerats av dotterns födelsedag. Igår kom det släktingar på fika och idag har vi haft barnkalas i "tvättstugan" eller "lokalen" som vi vuxna försöker kalla den.

Vi börjar med gårdagen. Det hade sedan länge efterfrågats HelloKitty-tårta. Så det var väl bara att ställa sig och baka. Jag trodde jag hade köpt vit marsipan, men hade bara köpt naturellfärgad. Jag tänkte att det får duga och att jag kunde pudra den vit med florsocker. Ingen jättebra idé eftersom den andra marsipanen inte riktigt fastnade då.


Jag hade en mall att utgå ifrån, men det vara bara ansiktsformen som gick att använda, den svarta och röda marsipanen blev så mjuk när jag hade färgat den att den inte gick att kavla. Det finns säkert nåt trick för det, men nu var det lite tidsbrist så jag fick forma på frihand.


Förutom tårta hade jag bakat Elsas havrekakor och mannen hade bakat cornflakeskakor med minimarschmallows tillsammans med barnen.


Vi dukade med papptallrikar från Lagerhaus och de lite finare saftglasen.  På bordet stod så klart födelsedagståget och även de nya "ljushållarna" jag fyndade för 1 krona styck för ett tag sedan. Vi hade en mysig stund kring köksbordet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar