tisdag 29 oktober 2013

Bröllopet - vigseln.

Vi vigdes under lönnen i min torpträdgård. Jag har säkert nämnt det här stället förut och det har verkligen en egen plats i mitt hjärta. Jag spenderade stora delar av mina tonår i det här huset. Oftast med en pensel eller hammare i handen.


Gästerna anlände med buss och fick traska den sista biten med en kohage på ena sidan av vägen och ett vetefält på andra. 


Vissa platser var reserverade. Bänkarna lånade vi från baptistkyrkan i angränsande socken. Där gick jag själv i söndagsskola som barn.


När alla hittat en plats tågade vi in till "Intåg i sommarhagen" av Wilhelm Peterson-Berger. Lillkillen kom lite på efterkälken då han hellre ville testköra en bil han hittade precis innan. Han kom sedan nedsläntande i sin egen takt...


Det var borgerlig vigsel och för att "dryga ut" ceremonin sjöng en lokal förmåga två låtar. Den första var "Somebody" av Depeche Mode och den andra "Hos dig är jag underbar" av Patrik Isaksson. När det var dags för ringpåförande gick det lite trögt så jag fick hjälpa till. Det ska tilläggas att den här dagen var nog den absolut varmaste på hela sommaren...


Sen var det klart, glädjen var stor och konfettin flödade.


Ungefär 10 minuter efter att vigseln var avklarad dundrade åskan lös och det kom regn. Som tur var hade vi ett partytält uppställt för kakbuffén. Gästerna speds ut där det fanns tak, tältduk eller trädkrona. Det ska ju betyda tur att få regn i buketten...


Kakorna var så klart hembakade. Några bakade jag och några bakade min mor. Sylten till syltkakorna är kokt av min syster. Havrekakorna med russin är makens mormors specialitet och det är en ära att ha fått receptet, även om måtten var ungefärliga (kaffekoppsmått är inte så vanligt nu för tiden).


Och lillen fortsatte leka med sin bil...


Efter lite mingel begav sig jag och numera äkta maken iväg med fotografen för att ta vackra bilder i hagar och hägn. Gästerna tog bussen till festen. Och därmed avslutar jag dagens bröllopsfrossa. 

1 kommentar:

  1. Det var och blev en fantastisk dag för oss alla/Kram mamma

    SvaraRadera