onsdag 20 juni 2012

Beach bags for heroines

Det börjar närma sig sommarlov för dottern på förskolan så sommarpresenter måste fixas till de hjältekvinnor som orkar ta hand om henne (och 18 andra snorungar) när jag är hemma och "jobbar". Hon går 35 timmar i veckan och det är egentligen ganska lagom. Jag fasar för hur det blir när/om jag får ett jobb till hösten. Då ska dessutom den andre lille lorten börja. 

I julklapp fick fröknarna tossor och till sommarpresent blir det strandbagar. 

Jag har använt mig av vaxat bomullstyg. Tygåtgång 60x120 cm.


Klipp ut två stycken som mäter 50 cm x 43 cm och två stycken som mäter 9 cm x 60 cm.

Lägg de två stora styckena med rätsidan mot varandra. Sy ihop med sömmar på tre sidor, ca 1,5 cm sömsmån.

Vik ned 1 cm på varje sida av de mindre styckena och vik sedan på mitten. Detta är handtagen.


För att få till botten i väskan lägger man sidosömmen och bottensömmen mot varandra så att en triangel bildas. Mät sedan 5 cm från sömmens början och rita ett streck tvärsöver som du sedan syr efter. Flärpen klipper jag av sedan, men det kan man nog göra som man vill.

 

Då kommer det förhoppningsvis se ut så här:


Om du varit lite slarvig och inte lagt sömmarna ihop ser det ut så här:


Mobilficka
Klipp ut en bit som är 35 cm x 12 cm. Vik först ned 1 cm och sedan 2 cm. Nåla och sy sedan en söm. Vik sedan upp så att du har 14 cm på korta sidan. Lägg rätsida mot rätsida och sy ihop på tre sidor så att det blir en ficka. Vänd och sicksacka högst upp.

Obs! Sy ihop rätsida mot rätsida.


Vik ned 1 cm + 5 cm högst upp på påsen och stoppa in mobilfickan på valfri plats. Nåla och sy en söm i den nedre kanten först. Sedan syr du en i övre kanten för ökad stabilitet.


Handtagen
Sy en söm på varje sida av handtagen. Här syr man på rätsidan och det är viktigt att hålla tyget sträckt. Det är inte helt lätt att sy i vaxat tyg. Nåla sedan fast handtagen 10 cm från sidosömmen. Var noga med att handtagen inte är tvinnade. Vik in en liten bit längst ner. Sy först en kvadrat och sedan ett kryss i den kvadraten.


Det blir lätt lite trassligt med allt tyg så var noga med att du inte syr i dubbelt tyg. Det har nämligen hänt mer än en gång i det här hemmet och jag blir lika arg och besviken varje gång. Saxar har flugit tvärsöver rummet...


Klart!
 

Om man vill har mer inspiration till vad man kan göra med vaxduk rekommenderar jag den här boken: Else Österberg "Sy i vaxduk".

1 kommentar:

  1. Jättefina! Har senaste 2 åren haft dille på att sy olika saker i vaxduk. Lustigt att jag dessutom inte kommit på vad de ska få i sommarpresent. Ett mycket bra tips!

    SvaraRadera