fredag 29 juni 2012

Urrggh...

...eller hur pirater nu brukar säga.

Idag fyller mitt gudbarn fem år. Hans bror fyller tre om några dagar. I förrgår var vi på gemensamt kalas för de båda bröderna. Jag åkte dit med mina busungar och när vi svänger in på vägen där de bor säger min dotter nåt i stil med "de fina presenterna du gjorde". Jag är osäker på vilket kraftord jag använde, men det kan ha varit "fasiken". Det brukar bli det när barnen är med, helt andra när de inte är det. Presenterna stod kvar, prydligt nedstoppade i en kasse, på hallgolvet.

När jag frågade vad de ville ha sa deras mor att det är mycket pirater och riddare nu, så kanske några utklädningskläder. Okej, sa jag, men jag syr bara av sånt tyg jag har hemma.

Eftersom jag inte är så bra på det här med kläder, beslöt jag mig ändå för att köpa ett mönster på shorts/byxor för barn. Jag hade säkert haft det också om jag bara hade ids leta tillräckligt länge. Det bruna linnetyget är ett par gamla sovrumsgardiner.


Den lilla detaljen kommer sig av att jag glömde bort att jag inte skulle göra fickor. Det instuckna tyget är också gardintyg. Vanligt guldband fick fungera som kantband då jag inte orkade fålla.


Mönstret till den här lilla västen hittade jag i en mönstertidning. Äntligen kom den till användning. Jag har även köpt 10 meter mönsterpapper så nu kan här kopieras mönster. Tyget tror jag varit en duk en gång i tiden. Kantbandet skulle användas till en badponcho, men den blev aldrig sydd...


Tröjan är en gammal Masai-topp som jag sydde in lite slarvigt och klippte till i midjan. Kul att kunna återanvända kläder som jag inte längre kan ha. Den här toppen har nämligen utstått två graviditeter och det klarade inte riktigt stretchtyget av så framtill hängde tyget lika slappt som huden på min mage.


Det här tyget hittade jag i en fyndlåda när jag köpte mönstret.


Sen var det riddarmanteln då. Tyget kommer från en kompis och är väl nån typ av sammet. Guldtyget upptill är resterna av prins- och prinsesskronorna. Vid halsen har jag dels satt dit resår och en knäppning med kardborre för att förhindra strypning. Jag varnar alltid när jag ger bort något jag gjort att saken inte är CE-märkt. Man vill ju inte blir stämd...


Den här penningapåsen får barnen bestämma själv vilken karaktär den tillhör. Det kan ju vara så att riddaren har den först, men sen blir bestulen av piraten. Påsen är dock fodrad med samma tyg som piratens huvudbonad, så den kanske hör till den karaktären.
Pengarna är också gjorda av resterna av guldtyget och "ihopklistrade" med hjälp av Vliesofix.


Nu hoppas jag att femåringen kan förlåta mig för att jag glömde presenterna hemma när det var kalas och att jag missade att ringa på hans födelsedag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar