torsdag 25 april 2013

Mössa i Svarta fårets Tilda


Förra torsdagen var jag på konferens med jobbet och jag vet av erfarenhet att man där pratar om mycket som egentligen inte berör mig. Jag behöver alltså inte vara så aktiv hela tiden. Men jag vill ju inte heller sitta och stirra ner i en krånglig beskrivning hela tiden, det kan verka lite enstörigt.

Så kvällen innan la jag upp till en mössa som skulle stickas på rundsticka med räta maskor. Jag följde en gammal beskrivning jag skrivit av en gång i tiden och la upp 108 m med Svarta Fårets Tilda på stickor 3. Jag stickade resår i ca 4 cm och bytte sedan till stickor 3,5 och började sticka slätstickning.


Tanken var att dottern skulle få en ny mössa, men efter att ha stickat ungefär 10 cm inser jag att den kommer bli för stor för henne. Jag sätter själv på mig det som finns på stickorna och inser att den passar perfekt för mitt stora huvud. Jag stickar längre än vad beskrivningen säger och börjar sedan minska, delvis efter eget huvud delvis efter beskrivningen. Om jag får för mig att sticka en till mössa har jag lovat mig själv att skriva ned en beskrivning.

Mössan pryder nu mitt huvud när jag går och lämnar barnen på dagis och när vi är ute och leker för det kan vara svårt att förklara varför de måste ha mössa på sig om inte jag behöver ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar